my rock n' roll fairytale.

Mitt gymnasieval.

Kategori: Vardagligt

Jag lovade att berätta om mitt gymnasieval när jag gjort det, så här kommer en del läsning!

Efter många om och men slutade valet såhär:
1. Estet musik på Hedbergska i Sundsvall.
2. Estet musik på Skvadern i Sundsvall.
3. Estet musik på Glada Hudik i Hudiksvall.

I början var det bara Kulturama som gällde, men jag var tvungen att ändra tankegångarna litegrann. Så jag gick med på att åka och kolla på Skvadern som jag hörde att det pratades gott om överallt. Ärligt talat så hatade jag skolan. Jag blev illamående av att vara där och det enda jag ville var att åka därifrån. Däremot älskade jag sättet de undervisade på. De har blockläsning. Det var som lågstadiet nästan, både jag och mamma höll med på den punkten. På körlektionen jag fick vara med på var det tråkigt, outmanande och de gjorde saker som jag gjort i flera år. Skolan var liten och jag skulle må dåligt bara av det. Jag vill inte se precis samma folk varje dag, jag vill inte se precis samma folk sitta på precis samma platser i matsalen, jag vill inte se precis samma folk som känner precis samma människor. Jag vill ha det stort och nytt varje dag. Jag vill kunna utveckla mig själv, lära känna en massa nytt folk. Skvadern är bara för litet (bland annat). Så jag och mamma bestämde oss för att ta en tjuvtitt på Hedbergska. Tillslut kom det lärare som märkte att vi inte var därifrån och visade oss runt. Jag bara log. Hela tiden. Det var olika sorters folk, de spelade olika sorters musik och det låg en glad stämning över hela skolan. Allt var olika, allt var glatt och allt var stort och nytt. Jag kände mig som världens lyckligaste människa. Jag bara rös på hela kroppen när jag hörde ett band spela Sultans Of Swing med Dire Straits, men jag har ingen aning om varför.

Jag fick också tänka till otroligt på att flytta hemifrån. Det är ett ohyggligt stort steg, och ska jag ha en egen lägenhet måste jag kämpa som fan för att få det gå ihop till bara hyra och mat. Så det kan vara bra att iallafall testa flytta till Sundsvall ett år och vänja mig, sen får vi se om jag söker om till Stockholm eller om jag går kvar i Sundsvall och går på högskola i Stockholm istället.

Förresten, mitt andra- och tredjehandsval var bara för att jag inte hade så mycket annat att välja på. Jag vill alltså inte gå där.
Så nu är det bara till att hoppas. Jag kan inte förutspå något, men det käns som att det blir bra.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: